KEURMERKEN

Een keurmerk is een compact, visueel kwaliteitsoordeel over een product, afkomstig van een betrouwbare bron. Dit is dus iets anders dan een merk. Een merk is exclusief, eigendom van één producent, een keurmerk kan worden toegekend aan verschillende producten van verschillende producenten. Maar niet elk plaatje of symbool op een verpakking is een keurmerk, ze kunnen lijken op bedrijfslogo’s, informatielogo’s en overige afbeeldingen.
Een keurmerk is altijd van een onafhankelijke partij (dus niet van de producent zelf). Iedereen die aan de duurzaamheidseisen voldoet, kan het keurmerk op zijn product of dienst zetten. De keurmerkeigenaar verkoopt zelf geen producten. Voorbeelden zijn het Beter Leven Keurmerk en Fairtrade.
Voor informatie over keurmerken, bekijk de handige Keurmerkenwijzer.

HOE BETROUWBAAR ZIJN KEURMERKEN?

Het is helaas nog niet vanzelfsprekend dat bedrijven volkomen open zijn over hoe hun producten tot stand komen. (welke chemische middelen gebruiken, betalen ze werknemers goed). Er zijn inderdaad zoveel stickers en merkjes dat het moeilijk te overzien, welke keurmerken zijn en welke vooral bedrijfspromotie. Ook bij echte keurmerken kan er wel eens iets niet goed gaan.

MAAR WAT IS HET ECHTE PROBLEEM?

Is dat de warboel aan keurmerken – of is er iets mis met de standaardhandel van het gemiddelde product? Je moet de oplossing – de keurmerken – niet de schuld geven van de oorzaak – namelijk dat het is iets mis is in de manier hoe we produceren. Dát is de reden waarom er keurmerken zijn opgezet, “door idealisten, opportunisten, semiprofessionele clubs en bedrijven”. En het kan altijd beter.
Want in het algemeen vertikken we het dus als consumenten om een hogere en dus eerlijkere prijs te betalen voor voeding en kleding en dergelijke.
Bron: www.milieucentraal.nl

OVER MERKEN, HOE DUURZAAM IS JE FAVORIETE MERK ?

Het is ook mogelijk om direct na te gaan hoe duurzaam een product is van de meest verkochte merken. Dit is bijv. handig voor kleding en schoenen.
Rank a Brand is een onafhankelijke en betrouwbare merkenvergelijkingssite die consumentenmerken in diverse sectoren beoordeelt en vergelijkt op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Rank a Brand heeft 700 merken beoordeeld – waarvan ongeveer tweederde internationale merken – in 6 sectoren, verdeeld in 25 subsectoren, variërend van kleding en schoenen tot voeding en dranken, reizen, webshops, telecom en elektronica.
Voor meer informatie ga naar Rank a Brand