Voor het voetlicht: SOCOCO – daring, sharing, caring
Fairtrade Rotterdam wil deelnemers aan Rotterdam Fairtrade en ondernemers die eerlijke producten verkopen die mens en milieu helpen in goede staat te krijgen en te houden een podium geven om te vertellen waarom en op welke manier zij een Fairtrade en/of gezond bedrijf zijn. Deze keer is het de beurt aan Sococo, een koffiebrander en groothandel aan de Schiemond 44b in Rotterdam.
Wij spraken vandaag met Perry van Gils, de initiatiefnemer van dit bijzondere bedrijf.
Bij binnenkomst ruik je een variëteit aan koffiegeuren die uitnodigt tot het proeven van tenminste een soort koffie. De geserveerde kop smaakt heel lekker. De ruimte ziet eruit als een gezellige multifunctionele ruimte.
Perry vertelde dat Sococo inmiddels alweer vijf jaar bestaat. Hij is de initiatiefnemer en had al een hele carrière in de corporate wereld achter de rug toen hij met Sococo begon. De koffie die zij verkopen komt rechtstreeks van de koffieboer uit Guatemala en sinds kort ook uit het gebied van de Great lakes in Oeganda. Sococo bezoekt elk jaar de koffieboeren in Guatemala. Sococo verkoopt vooral aan organisaties en bedrijven.
De vraag is natuurlijk wat maakt Sococo nu zou bijzonder, er zijn immers meer koffiebedrijven die duurzaam en fair opereren. Dat zijn verschillende dingen.
Allereerst zit er geen enkele schakel tussen de koffieboeren en Sococo. Dat betekent dat er directe contacten zijn en dat er geen tussenpersonen zijn die invloed hebben op de keten van producent tot consument. Dus ook geen tussenpersonen en bedrijven die winst moeten maken in de handel van de bonen. En betaalt Sococo een eerlijke prijs voor de koffie, waardoor de koffieboer ruimte heeft om te investeren in duurzame teelt en verbetering van de leefomstandigheden voor de koffieboer en de medewerkers.
Daarnaast is het bijzonder dat Sococo alleen specialty coffees en single origin arabica koffie verkoopt. Dat wil zeggen zij mengen de verschillende bonen niet.
Verder wil Sococo samen met de boeren op een duurzame manier koffie produceren. Sococo werkt daarvoor samen met hun boeren. Ook bij de koffieteelt moet rekening gehouden worden met de klimaatverandering en opwarming van de aarde. Duurzaam betekent immers niet alleen nu goede koffie en een leefbaar inkomen voor boeren en medewerkers maar ook in de toekomst en dat met een zo klein mogelijke negatieve invloed op dat klimaat.
Een ander aspect dat Sococo bijzonder maakt is het gegeven dat zij een opleidingsprogramma heeft ontwikkelt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (of beter ongezien talent). Na afronding van het opleidingstraject ontvangen zij een MBO praktijkverklaring, waarna zij uitstromen naar een vaste baan. Het motto is: kijk naar wat mensen wel kunnen, wat hen wel gezien maakt en stimuleer hun talenten. Daarmee is Sococo zowel hier als in de landen waar zij koffie kopen een verantwoord sociale ondernemer. En dat voor zowel de koffieboeren en hun medewerkers, de medewerkers van Sococo en de mensen die een leer- werktraject volgen.
Voor de toekomst wil Perry dat er nog meer aandacht is voor duurzame en eerlijke koffie. Dat probeert hij onder meer te bereiken door samenwerkingen met grote en kleine branderijen.
Comments
Voor het voetlicht: SOCOCO – daring, sharing, caring — No Comments
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>